fredag den 20. december 2013

Kjolen (på)...

Endnu en uge er fløjet afsted.
Og det er som om, de har ekstra meget fart på her i december. Altså, ugerne.
Denne er endda tilbragt hjemme, med ego-ferie. Noget jeg har opsparet og gemt til juletiden, fødselsdage, og andre lejligheder, hvor man gerne vil ha' lidt ekstra overskud i bøssen.
Og på trods af, at jeg skrev en lang to-do mandag morgen, og trak en faktor "opstimist" fra, og tænkte, at jeg dermed endte på noget realistisk, må jeg her fredag aften sande, at jeg slet ikke trak nok fra. Og at det der syning kræver ret meget tid - og Bilka-ture as well!

Men det skal ikke lyde som en klagesang - jeg nåede trods alt en del! Faktisk føler jeg mig en lille smule awesome, ovenpå og foran, når jeg lige tager et tilbageblik over dagene. Alle julegaver er købt, og stort set pakket ind, der er lavet fire store, hjemmelavede (og indtil videre hemmelige) gaver, bagt hundredevis af småkager og gjort rent til øresønderrivende højt musik (jeg er fan af det der væren alene hjemme!) 

Nå, men det var den der kjole, jeg lovede at vise frem i dette indlæg om læderhalskæden.
Stoffet er købt hosf Stofdepotet, hvorfra jeg allerede har bestilt og modtaget endnu en bunke lækkert stof til lageret, der skal omsættes til kjoler og bluser.

Kjolen er syet med udgangspunkt i Stof2000's Fernanda buksedragt, hvor jeg har brugt overdelen, og lavet en underdel lidt på slum, med snydelommer. Nederdelen drillede lidt, da jeg fejlberegnede vidden til at starte med, og derfor måtte lægger den ind midfor og -bag (ikke i sidesømmen, da der jo er lommer). Men det er egentligt okay, synes jeg, med en stikning der. Fordi jeg blev doven og utålmodig, er der ikke lavet løbegang over sammensyningen af over- og underdel, men den sorte, brede bændel bruges blot som bindebånd. Det fungerer også fint.
Ribben i halsen kunne godt være en tand strammere, men alt i alt er jeg tilfreds. Og den er skøn at ha' på, og skjuler madmaven efter en god julefrokost ;-)








Beklager de slørede billeder - photoshootet var en anelse kaotisk med sovseindsmurte og nysgerrige børn løbende omkring :-) Malthe var ret sød, da han kiggede med i linsen og sagde "Du er fin, mor". Smelte!

- Rigtig god weekend - og måske endda ferie - til dig derude -


19 kommentarer:

  1. Pift pift - du ser jo brandgodt ud i din nye kjole, og nydelsen er altså ekstra stor, når man selv har kreeret den :-) Glæder mig til at se mere til, hvad du har shoppet hos Rikke, for hun har så mange lækre stoffer, at det er svært at vælge, hvilke man IKKE skal købe, så det er et dyrt men dejligt bekendtskab ;-)

    Knus
    Laila

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, Laila :-D Jeg har jo fået købt mig Onions kjolemønster nr. 2048, som du netop har syet kjole i. Jeg er dog lidt i tvivl mht. størrelsen, så jeg tænkte faktisk på at ta' fat i dig, og høre, hvordan den var i størrelsen?!
      Håber I har haft en skøn jul :-)
      Kh. Trine

      Slet
    2. Så vidt jeg husker syede jeg min Onion kjole i en størrelse M, da jeg gerne ville have den lidt oversize (er normalt en str. S), men næste gang vil jeg sy den i str. S, da den var (for) stor til mig. Længden på ærmer og kjole var fint, men det er en rummelig model, så umiddelbart ville jeg sige, at du skal vælge den str., du normalt bruger. Håber, at du kan bruge mine kommentarer - og så glæder jeg mig til at se kjolen i din version :-)

      KH
      Laila

      Slet
  2. Neiiiiii hvor er den lækker. Superflot til dig. Det stof er simpelthen også bare fantastisk!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, Maria :-D Ja, hun har mange fine stoffer, og det her er jeg glad for jeg fik raget til mig ;-D Ha' en skøn 2. juledag :-)
      Kh. Trine

      Slet
  3. Du er da så fin! Den er sindssygt lækker. Den kan jeg godt forstå du er glad for. Og det der stof… det taler altså også til mig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak ^.^ Ja, det var vist også hurtigt udsolgt :-O Glæder mig til at sætte saksen i mine andre indkøb ;-) Og glædelig 2. juledag til dig :-)
      Kh. Trine

      Slet
  4. Du ser stjerne-smart ud Trine! :-)
    Og dejligt med ferie og optimistiske-realistiske lister (kender det bare alt for godt - det der med listerne)
    Af ren nysgerrighed (og lidt fordi jeg ligesom dig er doven og bliver træt når jeg kommer til løbegangen i Fernanda dragten) - hvordan har du sat det sorte bindebånd fast? Jeg har tænkt at lave nogle løkker (ala den i nakken til knappen) i hver side - tænker om det mon er nok?
    Rigtig god jul og fortsat ferie :-)
    Mange hilsner,
    Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Mette, tusind tak for din søde kommentar :-) Haha, ja, jeg er altid ALT for optimistisk - så er det godt man kan blive lidt doven her og der, og skære lidt hjørner af. Mht. bindebåndet ville jeg faktisk ha' haft sat små løkker i sømmen i siderne, men jeg glemte det, og først da over- og underdel var syet sammen kom jeg i tanke om det. Jeg gad ikke sprætte op, så jeg forsøgte med bare at binde det rundt som bælte, og herefter rette kjolen lidt til, så overdel falder ud over. Jeg har haft den på to gange nu, ogdet fungerer fint, omend et toiletbesøg tager liiidt længere tid, og kræver et spejl til lige at korrigere bæltet ;-P
      Du må ha' en rigtig dejlig ferie :-)
      Kh. Trine

      Slet
  5. Hold da op, hvor er du lækker. Fed kjole.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, Christina :-D Sikke en dejlig kommentar :-*
      Rigtig god juleferie til dig og dine :-)
      Kh. Trine

      Slet
  6. Hvor er den bare flot, og den passer jo så fint til halskæden.

    Jeg vil ønske dig en rigtig glædelig jul og håber du indfinder roen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Helena, tusind tak for din kommentar - her nåede jeg i mål med julegaverne lørdag aften, og kunne mærke det satte punktum ved julestress, hjertebank og pandesved. Det føltes SÅ godt, og er jo det hele værd. Og nu er det ferie med børnene, og nattøjet er på helt til middagstid - det føles godt.
      Jeg håber du også har en dejlig jul og ferie!
      Kh. Trine

      Slet
  7. Malthe har da så evig ret, hvor er du fin! Glædelig jul til dig og dine.
    Kh. Kristina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, Kristina :-D Hvor er du sød! Jeg håber I også har haft en rigtig glædelig jul! På din blog ser det i hvert fald misundelsesværdigt idyllisk ud hos jer (åååh, den der juletræsjagt I tog på, hvor er I da heldige med at bo på landet!) ;-)
      Kh. Trine

      Slet
  8. Ej hvor lyder sådan en ego jule uge dog skønt!!
    Og altså fantastisk kjole, fantastisk stof og waaau! FANTASTISK halskæde!
    Du ser skøn ud :-).
    Håber I nyder julen hele familien :).

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, Maj, det var sødt sagt :-* og det er en skøn ferie! Starter først på mandag ;-) jeg håber også I har haft en skøn jul og er kommet godt ind i '14!
      Kh. Trine

      Slet
  9. Årh, hvor er den fed!!! Du ser skøn ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, Trine, du er jo totalt sy-idol her i Blogland, så det varmer at høre ;-D og rigtig god nytår til jer!
      Kh. Trine

      Slet