tirsdag den 14. maj 2013

Kobber-love


Det er jo ikke ligefrem fordi jeg fylder meget i læselisten hos nogen lige pt. 
Vi har været lidt i knæ med nogle sprængte trommehinder (det er I sikkert nogle stykker derude, der kender til), været draget ud i haven i det gode vejr (som nu godt nok er væk igen), og min krea-mojo er bare sådan... ikke-eksisterende. 
Nå, men i søndags slappede jeg af med en flok veninder og noget brunch, og efterfølgende loppemarked i Mølleparken i Aarhus. Aaaaah, sikke en skøn dag, og lidt loppegodter blev det da til.

Jeg har altid været fan af skinnende metaller, og sprang derfor uden tøven med på kobberbølgen, og troede egentligt det var ret populært, men antallet af kobbergenstande og prislejet på markedet afspejlede ikke den store efterspørgsel. Lucky me, for jeg følte mig virkelig heldig, da jeg kom forbi en stand med en del kobbervaser og -gryder. Der var dog ikke noget der fangede, pånær en bakke, og selvom den indeholdt kræmmerens personlige ejendele måtte jeg altså liiige høre, om den var til salg. Jojo, 25,- kr. taktak, HAPS! 


Jeg synes farven står så fint op mod det blålige tapet og sommerfuglen.

Andre steder sniger der sig også lidt kobberdetaljer ind...


Den lillebitte kande er slået i kobbermønter, og står i nærheden af nogle udstansede firkløvere - mon de tilsammen bringer held og rigdom?!


"Diamanten" er skåret ud fra Bolias kobberfarvede katalog og hænger som en del af billedvæggen - den er jeg godt tilfreds med, men argh, hvor jeg synes savsmuldstapetet bliver endnu grimmere på sådan et close-up-pic!

I øvrigt trængte kobberbakken og -kanden til en grundig rengøring, og de blev fine efter en tur i opvaskebaljen fyldt med et par liter kogende vand tilsat lidt opvaskemiddel og to spsk. citronsyre, efterfulgt af et skyl under hanen, og efterpoleret med en ren, tør klud. 

Nu vil jeg så småt gøre mig klar til at ta' ind på det lokale bibliotek og modtage visdomsord og gode råd fra vores alle sammen Lola Jensen (færre konflikter?! Jo tak! Bring it on!).

- God aften til dig -

12 kommentarer:

  1. Virkelig fin kobberbakke, som jeg godt kan forstå, at du er glad for - og så til den pris!

    Glæder mig til at høre mere om, om du nu også blev klogere til dit foredrag - og hvis du gjorde, så øs gerne noget visdom ud til dine kære læsere, for færre konflikter kan man da altid bruge ;-)

    KH
    Laila

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, ikk'?! Helt vildt billigt, synes jeg.
      Årh, hun var go', hende Lola - var top-underholdt i knap to timer af hendes mesterlige parodier på familielivets konflikter, og hun holdt det alligevel på et plan uden belæring eller løftede pegefingre. Hun er virkelig en dygtig foredragsholder, jeg var overrasket og kan varmt anbefale at ta' ind og høre hende!
      Kh. Trine

      Slet
  2. Hej, jeg har en kobberkande magen til din, der er 12,5 kr så det er sikkert en gammel kobberbryllupsgave til nogen! Det mente min mor ihvertfald at man brugte dem til:)

    God aften
    Kh line

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Line,
      Tak for info, hvor skægt, det er da det det er! Denne stammer fra min svigermors afdøde forældres nabo, der efter sigende selv har "slået" den sammen, og de har sikkert fået den til deres kobberbryllup, men min svigermor huskede det ikke præcist :-) Den er lidt sød, og jeg husker at jeg som barn var særligt begejstret for kobberører (så jeg har da været nem at spise af med små lommepenge ^.^)
      Kh. Trine

      Slet
  3. fine ting :-) ja, det gør en glad nå man omgiver sig med ting man kan lide. Forøvrigt er jeg helt vild med det lille urtepottehoved!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nola,
      Ja, det er altså rart, selvom det bare er "døde ting", men når nu man har fyldt livet op med alt det andet - altså, dejlige, skønne mennesker og familie - ja, så forsøder alt det materielle da tilværelsen en lille smule :-)
      Urtepottehovedet er for øvrigt købt på samme marked (til sølle 10,- kr), den ku' jeg heller ikke stå for.
      Kh. Trine

      Slet
  4. Uhh, vidste slet ikke kobbervar blevet 'trendy'... og hvor er den skøn, din bakke! Ihh, sådan en må jeg finde mig, min lokale genbrugs har en hel kasse med kobber ting, som jeg slet ikke plejer at kigge på, men nej hvor er det egentlig fint ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. IIh, afsted med dig og gør et kup (og lad dig ikke skræmme af en mat mørk farve, det bliver lækkert "rosa-guldfarvet" efter en tur i den nævnte opløsning. Jeg spotter mere og mere kobber rundt omkring - en tur i Bolia eller Decorate, der er en del smukt, smukt kobber (lamper og lysestager). Mon også potter og pander snart skal være i kobber?! ;-)
      God dag til dig.
      Kh. Trine

      Slet
  5. Så smuk en kobber bakke du fandt dig der! Og dejlige detaljer der ellers har sneget sig ind, din diamant er super flot! Håber I er i bedring og klar til en dejlig pinse. Kram herfra:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Mette - diamanter kan man jo ikke få for mange af ;-) Og jo tak, jeg skal til den helt store tandlægetur i morgen, men SÅ skulle vi også være i hopla igen, og skal nyde pinsen.
      Også god pinse til dig!
      Kh. Trine

      Slet
  6. Suk jeg er vild med den kobberbakke! Jeg har selv lidt kobber i indretningen men det er arvede ting fra mit barndomshjem.
    K.h.
    Christina

    SvarSlet
    Svar
    1. Uh, den er jeg også glad for - og så til den pris!
      Dejligt med arvegods, især fra barndomshjemmet, så følger der jo minder med :-)

      Slet