søndag den 7. april 2013

DIY Sofapude med falsk knaplukning


Sofapude DIY


I påsken blev der tid ved symaskinen, og det kom der bl.a. denne pude ud af. Jeg ved ikke helt, hvor jeg har set ideen henne, men samme princip ses jo på diverse iPhone-sleeves (tak, Libbie for DIY), og æsker fra House Doctor (som jeg elsker til alt mit små-dimserod).
Anyway, synes det er en fin detalje, og neonelastikken, samt knappen, var en sponsorgave fra BettyP til Blogtræffet i februar.
Puden er nem at sy, og her kommer min fremgangsmåde.

Til en 50 x 50 cm stor pude skal du bruge:
Ca. 50 cm stof – jeg har brugt uldstof fra Stof & Stil, købte ½ meter og der var nok.
Elastik eller snor, ca. 24 cm
Knap

1.       Start med at klippe eller skære (jeg brugte en rullekniv og målte ud fra et skæreunderlag) stykkerne A (50 x 21 cm), B (50 x 12 cm), C (50 x 41 cm) og D (50 x 50 cm) Se fig. 1.

Fig. 1

2.       Læg A og B ret mod ret og nål dem sammen. Elastikken skal sys med i denne omgang, og placeres 20 cm inde fra hver side (se fig. 2), så du har ca. 20 cm elastik, der kommer til at stikke ud på retsiden med 10 cm. mellem sammensyningen. Sy et par gange frem og tilbage henover elastikken, så den bliver syet godt fast i sømmen.

Fig. 2

3.       Buk arbejdet vrang mod vrang, og sy en pyntestikning (se fig. 3)

Fig. 3

4.       Buk A-stykket bagover, så du har plads til at nåle B og C sammen ret mod ret (se fig. 4). Sy sammen, og buk A-stykket tilbage henover (se fig. 4).

Fig. 4

5.       Nu er pudens front syet færdig, og der skal bare sættes en knap i, nogenlunde midtpå, og ca. 10 cm. fra A+B-stykkets sammensyning (se fig. 5)

Fig. 5

6.       Læg fronten sammen med bagsiden (D) ret mod ret (se fig. 6), nål fast, og sy hele vejen rundt, på nær en åbning i bunden på ca. 20 cm.

Fig. 6

7.       Vend retsiden ud på pudebetrækket og lirk en pude ind på plads.
8.       Luk åbningen ved at sy i hånden – uldstoffet skjuler stingene rigtig godt.

Færdig! J

14 kommentarer:

  1. Den er da så fin. Skide go ide :) det er bare så fedt når man kan inspirere hinanden og nye ideer opstår :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-) Ja, jeg kan blive helt høj af alt det fede inspiration Blogland rummer, og helt dårlig ved tanken om, at jeg først "opdagede" universet for et år siden - tænk sig lige ALT det jeg er gået glip af :-O ;-)

      Slet
  2. Den er nu skide smart den pude...

    SvarSlet
  3. Super flot. Jeg har også fået syet lidt af de ting vi fik fra Betty P til blogtræffet. Det var jo nogle lækre gaver vi fik den dag;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, uha, den webshop er simpelthen skøn - de dér japanske stoffer, arhmen altså, jeg vil ha' dem alle sammen ;-)

      Slet
  4. Tusind tak for instruktionen. Det er en sjov ide med lukningen.
    Marianne
    stofmutter.blogspot.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt - det er bare skønt at dele ud med noget, når nu man selv "tager" så meget fra andre bloggere ;-)

      Slet
  5. Rigtig fin ide med knappen. Det skal da helt sikkert også prøver her hjemme :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-) Håber opskriften er til at gå til, og flash lige resultatet - ku' være sjovt at se andres "fortolkning" :-)

      Slet
  6. Hvor er den fin!
    Tak for super diy :).
    Meeeeeen, er det kun mig der venter spændt på at du trækker en vinder ;-)???

    SvarSlet
    Svar
    1. Eeeej, Maj, so soooorry! Jeg må gøre det til et halvårligt event med portrætudlodning :-) Og tak for din søde kommentar (som altid).

      Slet