onsdag den 23. januar 2013

Jeg GIMPer - et gratis alternativ til Photoshop!


Jeg savner Photoshop! Virkeligt!
Det er længe siden mine 30 gratis prøveversions-dage gik, og den anden aften satte jeg mig for at finde et alternativ. Det fandt jeg her - GIMP.org - og jeg er fuldt ud tilfreds.
Endnu har jeg ikke prøvet at lege med lyset på mine dunkle, slørede vinterbilleder, for jeg er grebet af at kreere fødselsdagsinvitationer til begge marts-børn. GIMP er egentligt primært et billedmanipulations/redigeringsprogram, men til mine evner rækker det godt til simple tegninger, skitser og ikke mindst collager (som er skønne til børneværelset, se bare her hos Lisbeth!).

Den lille elefant skal bruges på en invitation til 1-års-fødselsdag med cirkus-tema - den skal jeg nok vise frem, når jeg er færdig (kan bruge timer foran skærmen, er virkeligt en detaljerytter, og jeg elsker det).

Hvis man har det mindste kendskab til Photoshop, er det bare om at springe ud i GIMP. Derudover findes der en masse hjælp at hente i form af fora og tutorials hos GIMPguru.org!

Nu vil jeg tilbage til mit nye legetøj - jeg er som et barn efter juleaften!!! :-)

- Rigtig god drawing  aften -

6 kommentarer:

  1. Det må jeg vist også prøve.... Kender nu ikke photoshop, men det er vel ligegyldigt når jeg nu alligevel skal til at sætte mig ind i noget nyt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tror jeg ikke gør så meget - det er bare med at finde et billede frem og prøve alle mulige ting af fra fanerne "Filtre" og "værktøjer"! Dog kræver det nok en tutorial eller to for at få styr på lag-funktionen (som åbner maaange muligheder!). God fornøjelse :-)

      Slet
  2. Det må jeg da vist lige kigge nærmere på. Tak !

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, gør det! Det var så lidt ;-)
      Kh. Trine

      Slet
  3. Jeg har faktisk netop siddet og leget med photoshop den anden aften, det er fedt med forskellige kreaprojekter. Elefanten er rigtig sød, den vil være fin til invitationer :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, ja, den skal vidst også printes og bruges til bordet og papkrus, tænker jeg.
      Uuuh, Photoshop er virkelig bare et super godt program - det er noget nemmere at tegne i, der halter funktionerne lidt i GIMP!
      Kh. Trine

      Slet