torsdag den 13. september 2012

Kage-hungrende!

Jeg er virkeligt ikke meget for at lave mad! Her er det min mand, der sørger for, at vi får lækker mad på bordet - det gør han heldigvis godt. Når det så er sagt, er der én ting, der kan få mig i køkkenet: Min endeløse appetit efter kage.
Jeg elsker kage! Simpelthen. Ren kærlighed! Jeg fortrænger alle dårligdomme om hurtige kulhydrater, tommer kalorier og "det hvide gift", og lever livet på kanten mod diabetes type 2 (og kompenserer kagespiseriet med en (til tider) aktiv livsstil og massevis af broccoli og gulerødder, og krydsede fingre).

I dag resulterede min kagetrang i et forsøg på at lave kringle med kanel-remonce. Opskriften er fra min mor, der har bagt den, så længe jeg husker (med glæde). Den får I her:

Til 4 "stænger":

500 g mel (jeg løb tør ved 464 g - og fandt ud af, det også smager fint med 36 g grahamsmel ;-))
300 g margarine
1 spsk sukker
1/2 tsk kardemomme
2 æg
1 dl koldt mælk
50 g gær
(æg til pensling)

Kanel-remonce:
225 g blødt smør
9 spsk sukker
3 spsk kanel

I min mors opskrift står der bare "det hele blandes godt sammen"... Hmmm, her kan jeg så godt blive lidt usikker, men jeg fik det da til at svinge således:

1) opløs gæren i mælk

2) smuldr margarinen i melet, sammen med kardemomme og sukker

3) pisk æggene i en skål for sig, og ælt dem ind i mel/margarine-massen

4) mælk med gær tilsættes og der æltes godt (ét af mine store ønsker, næstefter overlockeren, er en kæmpe køkkenmaskine, så jeg slipper for at ha' fingrene i dej - det er den slags ubehag, der kan ta' bagelysten fra mig! Jo, helt seriøst, jeg kan blive helt klaustrofobisk af 10 lag "dej-handsker", der kræver ligeså mange håndvaske og milliliter opvaskemiddel (ikke håndsæbe, næ nej, der skal langt skrappere midler i brug) for at få normal følelse i hænderne igen. Min mor bruger engangshandsker (!), men så synes jeg nu det er lidt mere hipt med en Kitchen Aid!)).

5) æltes ud på bord, deles i fire lige store dele, der alle rulles til lang pølse, der flades ud til en ca. 15-20 cm bred "plade". Remoncen fordeles på alle fire, og køres godt ud, hvorefter kringlerne lukkes ved at folde siderme mod midten (der er altså ikke noget fancy flet-værk med disse, nemmere bliver det bare ikk'). Vend nu kringlerne om, så "lukningen" er nederst.

6) Hæves i ca. en halv time (eller indtil man ikke kan vente længere, jeg er også nået i mål med det halve!)

7) pensles med æg, og drysses til med perlesukker (kan ikke udelades!)

8) bages i 15 min. ved 200 C grader, varm luft.

9) servedes lun med et iskoldt glas skummetmælk (mælk og kage går altså bare hånd i hånd!)

Den dur bestemt også efter en tur i fryseren - tag den op 2 timer inden brug og giv den 7 min ved 200 C grader inden servering.

Jeg forsøgte også med en omgang marcipan og chokolade, men det fungerer ikke helt så godt som remoncen.

Kringlen her er ikke en vild æstetisk bandit på kaffebordet, så til ungerne kan jeg godt li' at eksperimentere med fondantkager. Da min søn fyldte 2 år (og siden da, har jeg ikke præsteret noget særligt), blev det til nedenstående kage, der var et stort hit - visuelt, men knap så farverig smagsmæssigt. Det er stadig på et lavt amatørplan med de der kager, men det er sjovt og mulighederne er uendelige, og børn er nemme at imponere og overraske - se lige denne blog, fuld af lækre billeder og opskrifter! Næste fødselsdag bliver med et have-tema, da Malthe er et ægte udebarn og elsker at gå i haven (vores græs er ALDRIG længere end 4 
cm!).

Chokoladekage med fondantovertræk, fondant-fisk/skaldyr (tegnet på med spiselig tusch), glasur-bølger/dråber, chokoladefisk og -navn, og rørsukker som "strandsand". Velbekomme, så dykker vi!

Nu vil jeg prøvesmage kringlen ;-)


Go' lillefredag!

3 kommentarer:

  1. I lige måde, den ser lækker ud :)

    Kig forbi min blog hvis du lyster, har lige skudt give away igang ;)

    God aften til dig og dine

    SvarSlet
    Svar
    1. Uuuh, det var den også - måtte skynde mig at fryse den ned, efter 3. stykke skamløst var røget ned ;-)

      Var lige forbi din blog - fine, fine kager du har lavet! Jeg har Sifs bog, den er skøn :-)

      Slet
  2. Hej Trine!

    Din blog har fanget vores opmærksomhed på grund af kvaliteten af de opskrifter. Vi ville være glade, hvis du ønsker at deltage i Findeopskrifter.dk, så vi kunne oprette forbindelse til den.

    Findeopskrifter.dk er en søgemaskine, der samler de bedste danske madlavning blogs fra internettet.

    Flere hundrede blogs er allerede registreret her og drage fordel af den trafik, vi sender til deres websteder.

    For at deltage Findeopskrifter.dk, bare gå til http://www.findeopskrifter.dk/kom-med-i-madblogstoppen

    Hav en dejlig dag!

    Med venlig hilsen
    - Elin, Findeopskrifter.dk

    SvarSlet